Dienst

Growth Hacking- Experimenteer, leer, groei.

Uitleg

Wat is Growth Hacking?

Growth Hacking is een populaire marketing methode, die de afgelopen jaren sterk in populariteit is toegenomen. Growth Hacking is in feite een vorm van expirement gedreven marketing, waarbij er in snel tempo verschillende hypotheses getest worden. Op deze manier kom je er snel achter wat goed werkt en wat niet goed werkt. Zo kun je snel groeien, vandaar de term: Growth Hacking.

growth hacking
Growth hacking werkwijze

Uitwerking

Hoe werkt Growth Hacking?

Bij Flowhub bestaat Growth Hacking uit 3 fases:

1: Hypothese
We beginnen met het opstellen van een lijst met aannames. Vaak zijn er binnen een bedrijf verschillende ideeën over wat wel/niet werkt. Bijvoorbeeld: 

“We moeten meer geld investeren in Google Adwords, want dat levert ons veel leads op”

2: Meten
Vervolgens gaan we onderzoeken of we de aannames al meetbaar kunnen maken. Sommige aannames zijn gelijk te bevestigen of te ontkrachten. Maar bij de meeste aannames wil je een nulmeting doen, bijvoorbeeld:

“Adwords levert 10 leads per maand op met 1000 euro advertentiebudget”

3: Optimaliseren
Vervolgens gaan we een test doen. We steken bijvoorbeeld 500 euro per maand extra in Google Ads om te zien wat er gebeurt. Als er dan meer dan 10 leads binnenkomen en de prijs per lead blijft binnen de marges, dan hebben we de aanname bevestigt en hebben we een geslaagde test. 

Op deze manier testen we steeds nieuwe aannames en komen we steeds dichter bij de optimale strategie.

Het Belang

Waarom is Growth Hacking belangrijk?

Het internet is snel. De gemiddelde aandachtspan van jouw websitebezoekers is korter dan die van een vis. Een nieuwe websitebezoekers besluit in ongeveer 5 seconden of hij op jouw website gaat blijven of niet. Dat betekent dat het op details aankomt. Je moet in elk stadium van de klantreis mensen begeleiden om de volgende stap te zetten. Er zijn dus ontzettend veel punten waar een klant op af kan haken.

Vooraf weet je nooit precies welke uitingen, strategieën en tools goed voor jouw bedrijf werken. Uiteraard maak je de beste inschatting vooraf, maar de resultaten zijn altijd afwachten. The magie zit namelijk in de details. Met Growth Hacking ga je in snel tempo allerlei hypotheses testen. Zo kom je er sneller achter welk type advertenties het beste werkt, welke kleuren jouw knoppen op de website moeten hebben en hoe je jouw pagina’s hoger in Google kunt krijgen. Met Growth Hacking leer je in sneltreinvaart wat voor jouw bedrijf online het beste werkt.

De voordelen van Growth Hacking

Een selectie:

  • Sneller je marketingdoelen behalen
  • Het kan leiden tot explosieve groei van je bedrijf
  • Datagedreven analyseren wat wel/niet werkt voor jouw business
  • Slimmer omgaan met het marketingbudget

Let’s get started

Aan de slag met Growth Hacking

Wil jij in een snel tempo werken aan de groei van je bedrijf? 

niels olivier

Niels Olivier
Eigenaar & Marketing specialist