Dienst

Attributie- Leer de ideale klantreis

Uitleg

Wat is attributie?

Attributie in online marketing betekent het toeschrijven van conversies aan kanalen. In andere woorden: je berekent welke kanalen en in welke volgorde belangrijk zijn om nieuwe klanten binnen te halen. Hierdoor leer je hoe de ideale klantreis eruitziet voor jouw doelgroep.

marketing attributie
Marketing attributie werkwijze

Uitwerking

Hoe zorgen wij voor goede attributie?

Voor attributie heb je data nodig. En er zijn verschillende tools en software die deze data bieden. In 90% van de gevallen gebruiken we Google Analytics voor de basis attributie. Voor grotere website heeft Google Analytics een ingebouwde functie die op basis van de data berekent hoe belangrijk elk kanaal is voor jouw strategie.

Door te onderzoeken hoeveel een lead uit de website gemiddeld waard is voor jouw bedrijf kunnen we een waarde koppelen aan elke lead. Hierdoor kunnen we zelfs in euro’s berekenen hoeveel de verschillende kanalen waard zijn. Zo kun je bijvoorbeeld zeggen dat Facebook 100.000 euro voor jouw bedrijf waard kan zijn. 

Ook kijken we naar de route die bezoekers volgen om klant te worden. Komen ze via advertenties binnen? Hoe vaak bekijken ze de website? Allemaal nuttige informatie om te bepalen hoe belangrijk de verschillende kanalen zijn in jouw strategie.

Door alle data naast elkaar te leggen weten we precies op welke kanalen meer gefocust moet worden, hoe het marketingbudget verdeeld moet worden en welke kanalen niet waardevol zijn voor jouw bedrijf.

Het Belang

Waarom is attributie belangrijk?

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En dat geldt ook voor de manier hoe klanten hun weg vinden naar jouw bedrijf. De ene klant komt via een advertentie op jouw website, kijkt nog 3 keer en neemt dan contact op, en de andere klant hoort iets van de buurman, gaat naar jouw website en neemt gelijk contact op. 

Maar sommige wegen worden vaker bewandeld dan anderen. Met marketing attributie kom je erachter welke wegen het meest bewandeld worden. Je komt erachter welke kanalen het beste werken om nieuwe klanten binnen te halen. 

En dit is natuurlijk enorm waardevol, want als je weet wat goed werkt, kun je daar meer mee doen. Zo weet je als bedrijf precies waar de kansen liggen. 

De voordelen van attributie

Een selectie:

  • Je leert welke kanalen goed en minder goed werken
  • Je kunt het marketingbudget beter verdelen
  • Je leert jouw klanten nog beter kennen
  • Je leert op welke kanalen je meer moet focussen

Let’s get started

Aan de slag met attributie

Wil jij weten wat de ideale klantreis is voor potentiële klanten?

niels olivier

Niels Olivier
Eigenaar & Marketing specialist