Dienst

Website- Optimaal klanten informeren

Uitleg

Wat is een goede website?

Er zijn miljoenen websites online. En er zijn even veel tips en trucks voor een goede website. Logisch dus dat je niet een compleet beeld hebt van wat er op jouw website moet komen te staan. Veel bedrijven maken de fout om te denken: Wat wil ik vertellen over mijn producten? In plaats van: Wat heeft mijn klant nodig om een stap te zetten in het aankoopproces?

Een goede website helpt klanten in alle fases van de klantreis om de volgende stap te zetten.

Website ontwikkeling
website funnel

Uitwerking

Hoe zorgen wij voor goede websites?

Veel bedrijven hebben het idee dat websites bouwen nog veel handmatig programmeren is. Maar dat is niet meer zo. Er zijn veel software programma’s waarbij je zelf niet meer handmatig alles hoeft te doen. In de huidige tijd gaat het veel meer om: Hoe richt je de website in? Bij Flowhub hebben we hiervoor onze eigen formule ingericht.

Wij bouwen onze websites in WordPress met Elementor Pro. Hiermee hebben we de vrijheid om een style te kiezen die bij jouw bedrijf past en kunnen we alle tijd investeren om te zorgen voor de juiste opbouw van jouw website. 

Het salesproces bevat 4 fasen en jouw website moet hierop inspelen door content te bieden die jouw doelgroep helpt in al deze fases:

1: Probleemfase
Ieder salesproces begint met een probleem. Bijvoorbeeld bedrijf X heeft een liqiditeitsprobleem. Bij 89% van dit soort problemen gaat de probleemhouder online op zoek. Daarbij wil hij zich eerst inlezen over het probleem. Wat is een liqiditeitstekort? Hoe vaak komt het voor? Hoe erg is het?

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website de problemen van jouw klanten goed beschrijft en uiteenzet. Zo kan een klant zich al in fase 1 kennismaken met jouw bedrijf.

2: Oplossingen 
In stap 2 gaan jouw prospects op zoek naar oplossingen. Hoe los je een liqiditeitsprobleem op? Wat zijn de voordelen van elke oplossing? Wat zijn de valkuilen? Ook hier wordt veelal gebruik gemaakt van online zoekopdrachten om antwoorden te vinden.

Zorg dus ook hier dat je online goed vindbaar bent en in de taal van jouw doelgroep de oplossingen beschrijft op de website. 

3: Eisen
Als de potentiële klant in fase 3 aankomt, is het tijd om de eisen op een rij te zetten. Dit gebeurt niet altijd op papier en gebeurt vaak zelfs onbewust, maar een potentiële klant beantwoord hier vragen als: Wat is voor mijn bedrijf belangrijk? Welk type bedrijf past bij mij? Waar moet de oplossing aan voldoen? Wat is een absolute no-go? 

In deze fase is het belangrijk dat je op jouw website de specificaties van jouw product en bedrijf goed beschrijft. Leg hierbij uit wat je doet, hoe je het doet, met wie je dit doet, wat je al gedaan hebt, etc.

4: Leverancier
In de laatste fase gaat een potentiele klant op zoek naar een leverancier of een selectie van leveranciers. Daarna begint het offline sales proces. Bedenk dat in veel gevallen 57% van het salesproces al voltooid is, voordat een klant contact opneemt. Dus alle bovenstaande vragen wil een klant vaak al beantwoord hebben, voordat hij/zij contact opneemt. Daarom is het zo belangrijk om de juiste content op jouw website te zetten. 

In de laatste fase is het belangrijk om te overtuigen. Wat zijn jouw resultaten? Hoe snel kan je helpen? Wat vinden de huidige klanten van jouw bedrijf? Heb je certificeringen? Zijn er garanties? Kom je sympathiek en betrouwbaar over?

 

Het Belang

Waarom is een slimme website belangrijk?

In een gemiddelde markt is maar 3% actief aan het zoek om nu een product af te nemen. Vervolgens is er 7% die de intentie heeft om te veranderen. De volgende 30% wil in de toekomst veranderen, maar is er nu nog niet aan toe. De volgende 30% heeft geen behoefte op dit moment en de onderste 30% is totaal niet geïnteresseerd in jouw bedrijf. Je ziet dus dat klanten veelal in verschillende fases zitten. Niet iedereen is nu klaar om te kopen.

Het gevaar is dat je jouw marketing en website alleen richt op de bovenste 3%. Ten eerste doet iedere concurrent dit. Dus de kosten om in beeld te zijn, zijn daar het hoogst. Ten tweede is het weinig onderscheidend en ten derde laat je 97% van de totale markt links liggen. 

Slimme bedrijven snappen dat jouw website mensen in verschillende stadia moet helpen om de stap naar de volgende fase te zetten. Zo genereer je niet alleen nu leads, maar ook in de toekomst als jouw doelgroep wel klaar is voor een aankoop.

 

De voordelen van een slimme website

Een selectie:

  • Langdurig leads genereren
  • Vertrouwen wekken als leider in jouw markt
  • Potentiële klanten helpen in alle fases van het aankoopproces
  • Structureel bouwen en opschalen aan jouw merk

Let’s get started

Aan de slag met een slimme website

Wil jij een slimme website bouwen die jouw doelgroep optimaal begeleidt?

niels olivier

Niels Olivier
Eigenaar & Marketing specialist