Wat is retargeting?

Wat is retargeting en hoe gebruik je het?

Je hebt vast wel eens online een product bekeken waarna je op een andere website een advertentie over datzelfde product te zien kreeg. Dat is retargeting.

Retargeting staat jou toe om advertenties te tonen aan bezoekers van jouw website nadat ze je website hebben verlaten, op heel het internet. Hiermee vergroot je jouw kansen om van deze bezoeker een lead of klant te maken.

Retargeting-campagne
Retargeting-campagne van Cool Blue over draadloze speakers

Stel: een bezoeker op jouw website bekijkt uitvoerig jouw producten of diensten, maar verlaat de website zonder contact met je op te nemen. Balen!

Retargeting, ook wel remarketing genoemd, biedt hierin uitkomst. Een zogeheten tag, pixel of cookie op je website geeft alle bezoekers een unieke waarde mee, waarmee ze ook na hun websitebezoek bereikt kunnen worden op het web.

Ze zien jouw advertenties dan op andere websites die ze bezoeken, of bijvoorbeeld in hun social media feed. Handig, omdat mensen vrijwel nooit bij hun eerste websitebezoek tot actie over gaan.

Bovenstaande advertentie van Cool Blue werd aan mij getoond op een andere website, nadat ik draadloze speakers had bekeken op de website van Cool Blue. Door de tag op hun website konden ze me dus ook bereiken na het verlaten van de Cool Blue-website. En nee, deze blog is niet gesponsord door Cool Blue! 😉

Wat is retargeting?
Wat is retargeting?

Waar jouw bezoekers de retargeting-advertenties precies zien hangt af van de platformen die jij inzet. Veelgebruikte retargeting-platforms zijn Google, Facebook en LinkedIn. Het zogeheten Display-netwerk van Google bestaat uit miljoenen sites waarop ‘advertentieruimte’ aanwezig is.

Veel van de websites die jij bekijkt zijn bij dit netwerk aangesloten. Na het bezoek aan jouw website kun je je bezoeker dus op deze plekken opnieuw bereiken.

Met retargeting heb je dus geen telefoonnummer of e-mailadres nodig om toch in contact te kunnen blijven met je potentiële klanten. Het contactmoment, wat normaal gesproken beperkt blijft tot het websitebezoek, kun je hier dus flink mee verlengen.

Aangezien een groot deel van je websitebezoekers bij hun eerste bezoek niet over zal gaan tot actie, is retargeting voor veel websites erg interessant.

Een remarketing-advertentie, wat is dat?

Heb je een website, dan is de kans groot dat je veel moeite doet om bezoekers naar deze website te ‘trekken’. Het zou zonde zijn als dit bezoek achteraf slechts eenmalig blijkt.

Met het inzetten van retargeting-advertenties voorkom je dit, omdat je simpelweg veel vaker de kans hebt om jouw boodschap aan de potentiële klant over te brengen.

Bezoekers die geïnteresseerd rondklikken op jouw website om vervolgens als sneeuw voor de zon te verdwijnen? Dat is verleden tijd.

Vooral in de B2B-sector is het essentieel om zo zuinig mogelijk om te gaan met je doelgroep. B2B-bedrijven hebben vaak een erg specifieke doelgroep op het oog, die zeker niet onuitputbaar is.

Heb je dus eindelijk een veelbelovende prospect op je website, is het fijn om te weten dat je meer dan één kans hebt om deze binnen te halen.

De voordelen van retargeting

Maar wat levert het op? Dat retargeting je website beter laat converteren, is wel duidelijk. Maar hiernaast zijn er nog een aantal andere voordelen van een goede remarketing-campagne:

  • Je merkbekendheid zal een flinke boost krijgen. Jouw doelgroep zal jouw naam veel vaker in beeld zien, waardoor je meer bekendheid vergaart. Je kunt er op rekenen dat na en tijdens een remarketing-campagne er veel vaker op jouw bedrijfsnaam zal worden gezocht.
  • Je gehele marketing en salesstrategie wordt in één klap een stuk efficiënter. Alle investeringen om nieuwe bezoekers aan te trekken komen veel beter tot hun recht.
  • Jouw advertenties worden enkel getoond aan een zeer relevante doelgroep. Wat hier het voordeel van is spreekt voor zichzelf.
Retargeting voordelen
Retargeting voordelen

Hoe werkt retargeting?

Retargeting klinkt ingewikkeld, maar dat is vaak zo met marketingtermen die van het Engels zijn overgewaaid. Gelukkig is het een simpel karwei en heb je je advertenties in een handomdraai online.

  1. De eerste stap is het installeren van een remarketing-tag op je website. Deze houdt het gedrag van jouw websitebezoekers bij.
  2. Zodra een bezoeker op jouw website terecht komt, wordt deze getagd zodat ze ook na het verlaten van jouw website getraceerd kunnen worden. De tag is dus eigenlijk een soort brandmerk.
  3. Je kunt nu je advertentiecampagne richten op de bezoekers die getagd zijn, en ze dus blijven bereiken, ook al hebben ze je website verlaten.

Houd er rekening mee dat je door de GDPR-regelgeving nu verplicht bent expliciet toestemming te vragen aan de bezoeker voor het verzamelen van informatie voor marketingdoeleinden. De getagde websitebezoekers vormen samen een zogeheten remarketinglijst.

Heeft retargeting effect op alle bezoekers van mijn website?

Zoals hierboven beschreven kun je alleen retargeting-advertenties laten zien aan bezoekers die jouw hiervoor toestemming geven. In de meeste gevallen stemmen bezoekers hier wel mee in.

Echter wil je je retargeting-advertenties waarschijnlijk niet aan elke websitebezoeker laten zien, aangezien niet elke bezoeker even interessant is voor jouw bedrijf.

Iemand die bijvoorbeeld maar 2 tellen op je website zit, is hoogstwaarschijnlijk geen potentiële klant.

Hoe werkt retargeting?
Denk goed na over wie jouw retargeting-campagne moet zien

Gelukkig kun je met retargeting helemaal zelf bepalen op wie je je richt. Zo kan je ervoor kiezen om alleen advertenties te tonen aan mensen die een bepaalde pagina hebben bezocht, bijvoorbeeld je productpagina.

Of mensen die langer dan 3 minuten op jouw website hebben gekeken.

Het kan allemaal. Hoe specifieker je dit instelt, hoe specifieker je jouw advertentie kunt maken. En als er één ding is waar we blij van worden in online marketing, dan is het wel relevantie.

Een goede retargeting-campagne valt of staat met de juiste instellingen. Geef hier dus veel aandacht aan.

Hoe lang blijven mensen mijn retargeting-advertenties zien?

Dit kun je geheel naar wens instellen. Je kan je retargeting-campagne zo instellen dat deze precies een week blijft draaien, dus 7 dagen nadat de bezoeker op jouw website getagd wordt. Of bijvoorbeeld een maand. Het is maar net wat in de koopcyclus van jouw product logisch is.

Wel raden we aan om goed te kijken hoe men reageert op jouw advertenties. Retargeting-advertenties kunnen irritant worden als je er wekenlang mee bestookt wordt.

Retargeting-campagne
Zorg ervoor dat je niet te lang of te vaak blijft retargeten

De meeste platformen bieden je ook de mogelijkheid om je campagneduur te koppelen aan het aantal keren dat jouw doelgroep de advertentie te zien krijgt. Zo kun je enigszins waarborgen dat je niet als opdringerig wordt ervaren en je niet te veel geld uitgeeft.

Wat kost retargeting?

Bij Flowhub zien we retargeting als een essentieel onderdeel van de marketingstrategie voor B2B-bedrijven. Het stelt je in staat om veel efficiënter om te gaan met je bezoekers omdat je simpelweg meer kansen hebt om jouw boodschap over te brengen aan een geïnteresseerd publiek.

“Nou, daar zullen vast flinke kosten aan verbonden zijn.” Dit is vaak de eerste gedachte die bij mensen op komt. Niets is echter minder waar. Op de meeste platformen (Google, sociale media) kosten retargeting-advertenties kosten slechts een fractie van een standaard advertentie gericht op nieuwe bezoekers.

Dit komt doordat je zeer gericht kunt schieten. Je weet precies waar je voor betaalt, en kunt er gerust op zijn dat de mensen die jouw advertenties te zien krijgen, ook echt tot je doelgroep behoren. En dat is heel erg fijn.

Verschillende soorten retargeting-campagnes

Een retargeting-campagne opzetten kan op verschillende manieren. Wat we tot nu toe hebben beschreven wordt ook wel website-retargeting genoemd.

Deze vorm van retargeting neemt dus een bezoek aan jouw website als basis voor de adverentiecampagne. Deze actie (het websitebezoek) is dus in feite wat de bezoeker kwalificeert als geschikte doelgroep. Hierna toon je je advertenties op verschillende plekken op het internet aan deze doelgroep.

Dit is verreweg de meest voorkomende vorm van remarketing. Echter kun je remarketing ook combineren met standaard advertenties, zoals de advertenties die je in Google ziet.

Via het platform Google Ads toon je normaliter advertenties aan mensen die bepaalde zoekwoorden in Google intypen. Dit is ongeacht of ze al eerder op jouw website hebben gezeten.

Door Google Ads te combineren met jouw remarketinglijst, kun je zeer precies te werk gaan. Zo kan je jouw biedingen verhogen voor mensen die al op jouw website zijn geweest.

Of bijvoorbeeld pas op namen van concurrenten gaan bieden nadat ze jouw website hebben bezocht. Erg handig!

Google Ads retargeting
Google Ads retargeting

Conclusie

Retargeting is een must voor bedrijven die afhankelijk zijn (of willen worden) van hun websiteverkeer. De retargeting-advertenties staan je toe geïnteresseerde bezoekers van jouw website op andere websites opnieuw te bereiken.

Als je net als de meeste bedrijven veel energie stopt in het aantrekken van nieuwe websitebezoekers dan kun je eigenlijk niet om retargeting heen, want met retargeting maak je in één klap alle andere investeringen een stuk beter tot hun recht.

Daarnaast krijgt je merkbekendheid een flinke impuls. Denk er echter wel om dat je jouw websitebezoekers niet te lang en te vaak benadert (‘target’) met een retargeting-advertentie. Dit zal als hinderlijk worden ervaren en zal averechts werken.

Besteed ook voldoende aandacht aan het bepalen van wie de retargeting-advertenties moet zien. Dit bepaalt voor een groot deel de resultaten van jouw retargeting-campagne.

Succes!

Deel dit bericht:

Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on print

De ultieme checklist voor de perfecte funnel

In 11 stappen een funnel + 5 bonus trainingsvideo's

Lees meer over funnels