call to action

De complete gids voor een succesvolle call to action

Of je nou meer klanten, nieuwsbrief aanmeldingen of downloads wil: Een goede call to action is essentieel. De kers op de taart. Al je harde werk om je doelgroep te bereiken moet verzilverd worden door de juiste call to action. In deze blog leg ik je alles uit over call to actions en geef ik 9 voorbeelden om er maximaal resultaat mee te halen. Daarnaast laat ik je verschillende methoden zien om zelf de perfecte call to action te maken.

Wat is een call to action?

De benaming call to action wordt in de marketingwereld vaak afgekort tot de term CTA. Het betekent letterlijk: De oproep om actie te ondernemen. De oproep geef je vorm in een uitdrukking die aangeeft hoe en welke actie er moet worden ondernomen. Dit kunnen twee woorden zijn zoals ‘’koop nu’’ of zinnen als ‘’wil jij meer weten over marketing, mis niks door lid te worden van de flowhub formule’’.

Waarom een call to action?

Een call to action helpt de gebruiker in de richting van de gewenste actie. Wanneer je geen heldere call to action weergeeft, zal de gebruiker niet weten welke volgende stap moet worden gemaakt. Een goede call to action laat dus duidelijk zien welke volgende stap moet worden gemaakt in de klantreis. Dit geef je vorm door duidelijk te laten zien hoe de gebruiker meer informatie kan krijgen, hoe de aankoop moet worden gedaan of hoe je kan inschrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief. 

Hoe maak je een succesvolle CTA?

Om ervoor te zorgen dat de call to action duidelijk laat zien welke volgende stap de gebruiker moet nemen, zijn er een aantal punten om rekening mee te houden.

Bij het maken van een goede call te action is het belangrijk dat jij de boodschap helder overbrengt. Formuleer je call to action dan ook kort en krachtig. Zorg er daarnaast voor dat het aanzet tot handelen. Bijvoorbeeld: ‘’schrijf je in’’ ‘’koop nu’’ of ‘’ontdek hier’’.

Naast een goede formulering en heldere boodschap is het verstandig om de voordelen goed zichtbaar te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een opsomming van de belangrijkste voordelen van het product. 

Call to action voorbeelden

Op elk social media kanaal heb je weer andere call to actions die worden gebruikt om jou actie te laten ondernemen. Hieronder geef ik per kanaal aan aantal call to action voorbeelden. 

Instagram

Een populair platform om als bedrijf jou actie te laten ondernemen is Instagram. Naast de ‘normale’ foto’s of video’s van je vrienden plaatst Instagram ook advertenties op het kanaal. Deze advertenties proberen je door middel van een video of foto te verleiden op de toegevoegde link te laten klikken. hieronder een aantal voorbeelden van Instagram call to actions:

Voorbeeld 1

In de onderstaande video wordt een product gepromoot dat niet online kan worden verkocht. Door meer interacties te krijgen en het verhaal van het product te vertellen wordt er geprobeerd meer verkopen te krijgen. Wanneer je op de knop meer informatie drukt, krijg je het verhaal achter het product te zien. 

Voorbeeld 2

In de onderstaande foto wordt door middel van een strak ontworpen advertentie de interesse gewekt om te klikken op de call to action: “Shoppen”.

call to action

Voorbeeld 3

In de onderstaande video wordt ingespeeld op het gevoel. Er is een duidelijke doelgroep gekozen die een herkenbare situatie zou kunnen ervaren. Door de video wordt geprobeerd zoveel mogelijk mensen naar de website te krijgen, waar je vervolgens eenvoudig het product kan kopen. 

Facebook

Facebook is een erg populair platform voor veel bedrijven. Door de advertentie mogelijkheden van Facebook kan de koper worden gestimuleerd om de volgende stap in het aankoopproces te nemen.

voorbeeld 1 

In de onderstaande video wordt duidelijk weergeven wat het voorbeeld is van het product (unique selling point). Dit moet de kijker aanzetten om te klikken op de CTA ‘’meer informatie’’. 

voorbeeld 2

In de advertentie wordt je verleid om te klikken op meer informatie. in een kort filmpje wordt je verleid om op ‘’meer informatie’’ te klikken. Wanneer op de website wordt geklikt, kom je op een pagina waar je gelijk de premie kan berekenen.

voorbeeld 3

in de onderstaande advertentie wordt niet gebruik gemaakt van een video, maar van een afbeelding. In de foto wordt je verleid om een download te doen. in de download is alle informatie te vinden over het product. Daarnaast is het bedrijf in bezit van jouw e-mail adres waarna er een e-mailcampagne kan worden verwacht. in deze mail zijn weer CTA’s verwerkt om verder te sturen richting een aankoop.

Call to action voorbeelden website

een website zit vaak vol met call to actions. Toch wordt er vaak binnen een website duidelijk aangestuurd op maar enkele actie knoppen. Dit maakt onderdeel uit van de sales funnel. hieronder een aantal voorbeelden.

voorbeeld 1

Op de website zijn een aantal knoppen te vinden die leiden naar informatie over verschillende producten. Toch wordt er aangestuurd op één specifiek product. Dit wordt vormgegeven door een heldere grote en dikgedrukte tekst met daaronder: ‘’bekijk de actie’’.

 

Voorbeeld 2 

in dit voorbeeld kijken we naar een webshop die duidelijk 3 focus groepen heeft. Zo wordt duidelijk aangestuurd op een keuze in een van de drie mogelijkheden om de bezoeker zo snel mogelijk naar de juiste producten verwijzen. 

 

Voorbeeld 3 

in dit voorbeeld valt duidelijk op dat er wordt aangestuurd op ‘’bestellen’’. Het einddoel in dit voorbeeld is gelijk op de homepage verwerkt. 

Conclusie

een call to action, ook wel CTA genoemd, betekent letterlijk de oproep om actie te ondernemen. Met een goed geplaatste CTA begeleidt je de gebruiker naar de volgende stap in de klantreis. De beste exemplaren hebben een heldere boodschap, creëren de juiste verwachting en benadrukken de voordelen.

Deel dit bericht:

Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on print

De ultieme checklist voor de perfecte funnel

In 11 stappen een funnel + 5 bonus trainingsvideo's

Lees meer over funnels