adverteren coronacrisis

Adverteren in Google tijdens de #coronacrisis: 3 tips

Om als ondernemer de coronacrisis te overleven, zul je al snel geneigd zijn je kosten flink te willen drukken. Vaak zijn de marketinguitgaven dan een van de kostenposten die onder de loep genomen worden. 

En dat is begrijpelijk. Het gaat hierbij meestal om flexibele kosten, zoals advertentiebudget of de dienstverlening van een extern marketingbureau, en die zet je nou eenmaal wat makkelijker ‘aan en uit’ dan je eigen mensen. 

Maar wacht eens even… 

Is het dan echt zo dat er nu helemaal niets meer te halen valt met online advertenties? Tuurlijk niet! 

In tegendeel zelfs. 

Doordat de meeste ondernemers bovenstaande gedachtegang hebben, is er in nu juist meer te halen met minder budget. Er is in de zoekmachines nu een stuk minder concurrentie – oftewel lagere advertentiekosten – en hier kan je als ondernemer van profiteren. Daarnaast waren er nog nooit waren er zoveel mensen online als nu. 

Wij hebben hierom de volgende 3 tips op een rijtje gezet, zodat je met een beperkt budget toch succesvol kunt (blijven) adverteren in de zoekmachines. 

1. Ga voor je ideale klant 

Als je als ondernemer de wind in de rug hebt, is het vaak aantrekkelijk om de netten wat breder uit te zetten. Het vergroten van je doelgroep gaat echter ook gepaard met verhoogde kosten. 

Het tegendeel is ook waar. Door je doelgroep specifieker te maken, kun je veel onnodige kosten besparen. Ten tijde van de coronacrisis is het daarom handig om je ideale klant te targeten

Als je bijvoorbeeld een advocaat bent, gespecialiseerd in familierecht, zorg dan dat je je advertenties vertoont aan mensen die ook daadwerkelijk zoeken op advocaat familierecht. Normaliter wil je waarschijnlijk in jouw regio ook gevonden worden op het zoekwoord advocaat, maar dat kan je nu het beste achterwege laten. 

Verder kun je denken aan het verkleinen van het gebied waarin je advertenties getoond worden, en bijvoorbeeld het gebruik maken van targeting op specifieke leeftijdscategorieën, als dat voor jouw onderneming van toepassing is.  

Zo bespaar je flink op het advertentiebudget, en zorg je ervoor dat je kliks van betere kwaliteit zijn. 

marketing sales funnel
marketing sales funnel

2. Wees hyperrelevant 

Een veelgemaakte fout in zoekmachine-advertising is dat bedrijven met één of slechts enkele advertentieteksten een breed scala aan zoekwoorden willen dekken. Ze creëren een advertentie, en voegen in de loop der tijd steeds meer zoekwoorden waarop ze gevonden willen worden. 

Het gevolg: de advertentie is eigenlijk nooit heel relevant voor de zoeker. 

De oplossing is simpel: zorg dat je nauwverwante zoekwoorden groepeert, en zorg dat je een aantal relevante advertentieteksten schrijft voor die specifieke groep. 

Wil je nog een stapje verder gaan, dan kun je ervoor kiezen om elk zoekwoord een eigen advertentietekst te geven. Dat kost meer tijd, maar je zorgt op deze manier wel dat je advertentie altijd nauw aansluit op wat jouw potentiële klant intypt. 

Een goede, specifieke advertentietekst zorgt niet per sé voor veel kliks, maar voor relevante kliks. 

3. Vergeet je website niet 

Een goede advertentiecampagne kan een hoop opleveren voor jouw onderneming. Echter wordt het succes van zo’n campagne sterk bepaald door de kwaliteit van je website. Als deze niet aansluit op je advertenties (of simpelweg niet modern genoeg is) zullen veel potentiële klanten afhaken, hoe goed je product of dienst ook is. 

Creëer daarom een aantal goede landingspagina’s voor jouw website. Bijvoorbeeld eentje voor elke dienst die je levert, of voor elk type klant. Zo zorg je ervoor dat je in elke stap van het proces relevant blijft voor de klant: van zoekterm naar advertentie, en van advertentie naar website. 

Kortom, zorg voor een goede sales funnel. 

Conclusie 

Het is verleidelijk om alle marketingactiviteiten stop te zetten, maar soms betekent ondernemen dat je de dingen nét even anders doet dan de rest. Door het toepassen van deze tips zorg je ervoor dat je het maximale uit elke euro advertentiebudget haalt. En dat is nu – meer dan ooit – van groot belang voor jouw onderneming. 

Doe je op dit moment nog niet aan zoekmachine-advertising? Dan is dit wellicht het juiste moment om te beginnen. Hoe dan ook, door nu slim om te gaan met je budget zorg je ervoor dat je de concurrentie straks een paar stappen voor bent. 

Veel succes! 

Deel dit bericht:

Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on print

De ultieme checklist voor de perfecte funnel

In 11 stappen een funnel + 5 bonus trainingsvideo's

Lees meer over funnels