Wanneer gesproken wordt over marketing komen de termen SEO en SEA al snel naar voren. Maar wat houden deze termen in? En hoe bieden zij een toegevoegde waarde voor jouw onderneming? Deze blog gaat jou helpen om het verschil te ontdekken tussen SEO en SEA. Daarnaast bieden we jou een uitleg hoe jij deze online marketing methoden kunt toepassen binnen jouw onderneming.
Oké maar wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization en omvat alle activiteiten die je uitvoert om ervoor te zorgen dat je website hoger in zoekmachines, zoals Google, komt te staan. De uitgevoerde activiteiten bieden echter niet meteen resultaat, dit komt doordat het websiteverkeer organisch wordt gegenereerd. Je kunt dus pas na een aantal maanden oordelen of de activiteiten daadwerkelijk hebben geresulteerd in een hogere ranking. Een groot voordeel die deze marketing vorm wel biedt, is dat het gratis is. Er hoeft dus geen vergoeding per klik op de link worden betaald. Voor een gedetailleerde uitleg over SEO verwijzen we je naar deze pagina.
Duidelijk! & wat is SEA dan precies?
SEA (Search Engine Advertising), ook wel PPC of Pay-Per-Click genoemd, refereert naar het proces van rechtstreeks adverteren op Google of andere zoekmachines. Deze marketing vorm heeft ook als doel om meer mensen naar jouw website te lokken. Echter biedt het gebruik van SEA wel onmiddellijk resultaat, zolang je maar betaald voor de advertentie. Er wordt voornamelijk geadverteerd op Google, dit wordt ook wel Google Ads genoemd. Voor meer informatie hierover verwijs ik je naar deze pagina.
In de onderstaande afbeelding gaan wij jou een voorbeeld laten zien van SEO en SEA.
Op de afbeelding is te zien dat we de zoekmachine Google hebben gebruikt. De eerste twee websites maken gebruik van de online marketing methode SEA. Hoe kom je hierachter? Nou, bedrijven die SEA toepassen hebben Ad voor het https adres staan. Daarnaast staat in de regel de link waarvoor betaald moet worden boven de onbetaalde link. Bij de derde link is dan ook te zien dat de marketing vorm SEO van toepassing geweest. Het verschil tussen SEO en SEA is dus meteen te herkennen.
Maar hoe implementeer ik SEO en SEA dan?
Het is belangrijk om allereerst te starten met een zoekwoordenonderzoek. Welke exacte woorden gebruiken de klanten die naar mijn diensten of producten zoeken? Daarnaast is het ook belangrijk om erachter te komen welke zoekwoorden daadwerkelijk leiden tot sales of leads.
Idealiter adviseren we jou wel om te investeren in zowel SEO en SEA. Een optimale marketingstrategie maakt gebruik van beide methoden, aangezien zij elkaar zeer goed aanvullen en ondersteunen. Het gebruiken van SEA geeft namelijk direct feedback op de zoekwoorden waarmee je adverteert. Hierdoor kun je erachter komen wat de intentie is van de mensen die naar deze specifieke woorden hebben gezocht. Dit kan doormiddel van Google Ads onderzocht worden. De verkregen kennis kan vervolgens worden toegepast bij het gebruik van SEO. Hierdoor vergroot je de kans dat de SEO-activiteiten daadwerkelijk resultaat bieden.
Het gebruik van zowel SEO als SEA kan dus op de korte- en lange termijn doelstellingen vervullen. Daarnaast kan jouw website, door beide vormen te gebruiken, twee keer naar voren komen in de zoekmachine. Waardoor er meer vertrouwen en bewustzijn bij potentiële klanten wordt gewekt. Daarnaast wordt de kans groter dat de bezoeker op één van jouw links klikt, in plaats van de website van de concurrent.
Waarom worden SEO en SEA activiteiten voornamelijk door specialisten uitgevoerd?
In de meeste gevallen wordt het onderzoek naar de juiste zoekwoorden vaak overgelaten aan een specialist. Deze specialist heeft namelijk veel ervaring met het toepassen van SEO en SEA voor bedrijven. Waardoor de zichtbaarheid van jouw bedrijf op een efficiëntere en effectievere wijze wordt vergroot.
Lukt het jou, zonder hulp van een specialist, niet om SEO en SEA op een efficiënte en effectieve toe te passen? Dan kun je natuurlijk met ons contact opnemen.