Ik ken weinig mensen die uren bijhouden en uren schrijven leuk werk vinden. Sterker nog: In veel gevallen is het één van de vervelendste dingen om te doen. Liever focus je al je aandacht op de leuke aspecten van je baan.
En omdat het niet leuk is, vergeet je het ook nog eens vaak. Of je doet het maar half. Uurtje hier, 2 uurtjes daar.
Dit zorgt voor een groot probleem bij bedrijven, want voor veel bedrijven is ‘uurtje factuurtje’ het businessmodel. Als de uren niet goed bijgehouden worden, of slordig in het systeem worden gezet, komt het verdienmodel onder druk te staan.
Hierdoor ontstaat een spanningsveld tussen de belangen van de organisatie en de wensen van de medewerkers. Niet een prettige situtatie natuurlijk. Gelukkig is er een nieuwe innovatie die dit probleem volledig oplost.
Timeular
Zelf ben ik ook iemand die uren schrijven vervelend vindt. Liever stort ik me volledig op online marketing en sales funnels bouwen, maar uren schrijven hoort erbij en is een onmisbaar aspect van mijn bedrijf.
Dus ik ben op zoek gegaan naar een slimmere oplossing. Ik dacht bij mezelf: “Er worden de laatste jaren zoveel slimme AI en geautomatiseerde producten ontwikkeld, er moet toch iets zijn wat uren schrijven vereenvoudigt?”
En dit bleek gelukkig waar. Doordat ik ernaar ging zoeken, werd ik op Instagram getarget door Timeular (btw.. dit is natuurlijk een mooi voorbeeld van de kracht van online marketing).
Op de website bekeek ik de oplossing die zij bedacht hadden, en ik was gelijk verkocht. Wat hebben ze nou bedacht?
Timeular time tracking
De basis van het product is een 8 hoekige time tracker. Deze leg je naast je op je bureau. Op deze 8 hoeken schrijf je met de bijgeleverde pen 8 activiteiten.
Vervolgens installeer je de software op je computer en connect je de tracker met de software. Na deze stappen ben je ready om jouw uren (bijna) automatisch te tracken.
Het enige wat je hoeft te doen is de achthoek neer te leggen op het project, of de taak, waar je op dat moment mee bezig bent.
De software registreert vervolgens exact hoe lang je ermee bezig bent. Aan het einde van de dag zie je een exact overzicht van de uren die je besteed hebt.
Dit wordt door de tool ook opgeslagen. Dus als je de tracker iedere dag gebruikt, zie je aan het einde van de week een exact overzicht van de uren die je gewerkt hebt.
Hierdoor heb je met een kleine handeling alle uren perfect bijgehouden. Het enige wat je nog zelf moet doen is het invullen van de uren in het systeem waar je normaal gesproken uren schrijft. Toch?
Niet helemaal, want Timeular is momenteel ook bezig om integraties met verschillende systemen te maken, waarbij de uren automatisch verwerkt worden. Dit is nog even afwachten.
Zijn er dan geen nadelen?
Jawel, je kan namelijk maximaal 8 taken bijhouden. Dus als je aan meer projecten werkt, of aan meerdere taken, dan is de Timular time tracker niet de ideale oplossing.
Ook is er een risico verbonden aan het feit dat je wel consequent de achthoek moet omdraaien. Als je dit niet consequent doet, dan geeft de tool een verkeerd beeld van de urenbesteding.
Timeular eindoordeel
Ik ben een groot fan van de Time Tracker. De eenvoud en het gemak van de tracker werkt voor mij ideaal. Ik gebruik het vooral om de uren die ik aan projecten besteed inzichtelijk te maken. Hierdoor kan ik altijd terug vinden hoeveel uur ik aan welk project gewerkt heb. Voor mij heeft dit veel voordelen:
Het zorgt ervoor dat ik exacter mijn projecten kan managen, maar ik leer ook nauwkeuriger inschatten hoe lang bepaalde taken werkelijk duren. Daarnaast kan ik mijn urenverantwoording naar klanten beter inzichtelijk maken.
Het enige minpunt is dat de integratie met verschillende CRM en boekhoudsystemen nog niet beschikbaar is. Dit zou betekenen dat de uren ook automatisch verwerkt worden. Dit brengt natuurlijk ook risico’s met zich mee, dus ik verwacht dat het nog even gaat duren, voordat er een werkbaar concept ligt die dit risico mitigeerd.
Al met al kan ik de Timeular tracker dus aan iedereen aanbevelen. De eenmalige kosten liggen rond de 30 euro. Wil je gebruik maken van de Pro features, zoals de integraties en analytics, dan betaal je nog 9 euro extra per maand.