Sales funnel maken

Een sales funnel maken: Hoe doe je dat?

Home » Een sales funnel maken: Hoe doe je dat?

Laat ik maar gelijk met het antwoord beginnen: Een sales funnel maken doe je door bij de basis te beginnen. Maar voordat je gelijk teleurgesteld raakt door dit algemene antwoord: Ik leg het allemaal uit in deze blog!

“Wat is dan de basis?”

Laten we bij het begin beginnen.

Een sales funnel maken? Dit heb je nodig

Voor het maken van een goede sales funnel heb je een aantal dingen nodig:

1: Een website of app
2: Een manier om leads/prospects uit de website of app te halen
3: Een manier om mensen op jouw website/app te krijgen

Ik heb het expres in die volgorde gezet, omdat je een sales funnel ook op die manier ontwikkelt.

Oke, stap 1: Een website maken!

Een website bouwen voor je sales funnel

Nu zul je waarschijnlijk denken dat een website bouwen er zo uitziet:

html code

html code

Maar gelukkig valt dat mee tegenwoordig. Met systemen zoals WordPress  kun je vrij eenvoudig een basis website ontwikkelen voor je sales funnel. Je hebt daarbij nog wel hulp nodig van een webdeveloper om je website als het ware ‘klaar te zetten’, je te helpen bij het kiezen van een template en enkele andere technische vaardigheden.

Maar gelukkig kun je ook veel zelf doen, bijvoorbeeld het invullen van het template met interessante teksten en afbeeldingen van jouw product of dienst.

Daarbij is het heel belangrijk dat je altijd in je achterhoofd houdt: “Ik schrijf voor mijn klanten..”

Wat willen jouw klanten weten over jouw product, voordat ze een aankoop doen of contact opnemen?

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Specificaties van jouw product/dienst
  • Klanten die je al hebt
  • Welke probleem lost jouw product op?
  • Bewijs van expertise (bijvoorbeeld diploma’s)
  • Het team

Als je vervolgens een basis website hebt, waarin alle essentiële informatie over jouw producten staat, is het tijd voor stap twee:

Bezoekers converteren naar klanten

Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers klant maken. Een sales funnel draait immers om conversie. Maar hoe pak je dit aan?

Als we het helemaal vereenvoudigen zijn er 2 manieren, voor twee verschillende type bedrijven:

1: Een aankoop doen in de webshop (B2C)
2: Hun gegevens achterlaten, zodat jij deze bezoekers kunt benaderen met meer informatie (B2B)

In dit artikel focussen we op punt 2. In een later artikel kom ik terug over hoe dit voor webshops werkt.

Het achterlaten van gegevens doen bezoekers alleen als ze meerwaarde zien in wat jij hebt te bieden. In de praktijk zien we hiervoor meestal 2 manieren:

1: Het invullen van een contactformulier
2: Het inschrijven voor een nieuwsbrief

Het is dus van belang om op jouw website beide mogelijkheden toe te voegen. Dit wordt vaak aangeduid als een: call to action.

Dat is een knop of een formulier waarmee je mensen aanzet om een actie te verrichten, bijvoorbeeld:

  • Een contactformulier invullen
  • Verder lezen op een nieuwe pagina
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief

Moet je een CTA vaak gebruiken? Ja, op iedere pagina moet je nadenken over een geschikte call to action.

“Is dat niet een beetje too much?”

Nee, kijk maar eens op een website van een willekeurig groot bedrijf. Als je erop let (en de website is van een goed niveau), dan heb je op elke pagina een call to action. Deze zijn allemaal onderdeel van de sales funnel van dat bedrijf. Als bezoeker heb je dat vaak niet eens door, maar als je geïnteresseerd bent in de diensten van een bedrijf, dan is het fijn dat de mogelijkheid om in contact te komen dichtbij is.

Zie bijvoorbeeld de website van Exact.

Oke, dus we hebben een website met goede informatie en de juiste CTA’s. What’s next?

E-mailmarketing

Met de e-mailadressen die je verzamelt uit jouw website kun je gerichte marketing toepassen. Het meest gebruikte programma hiervoor is Mailchimp.

Mailchimp

Mailchimp

Het mooie aan Mailchimp is dat je gratis kunt beginnen. Hierdoor kun je een gratis e-maillijst bouwen tot wel 2000 adressen en 12.000 nieuwsbrieven per maand. Niet verkeerd denk ik zo..

Mailchimp kun je gebruiken om regelmatig een nieuwsbrief te versturen naar jouw potentiële klanten. “Maar wat zet je dan in een nieuwsbrief?”  Goeie vraag! Dat brengt ons gelijk bij de volgende en laatste stap van een basis salesfunnel:

Content marketing

Wat is content marketing? In principe lees je nu mijn vorm van content marketing. Ik maak geregeld content over online marketing, sales funnels etc. om bezoekers te informeren en hopelijk enthousiasmeren over de kansen voor hun bedrijf.

Contentmarketing is dus materiaal produceren over jouw producten en diensten, zodat je mensen kunt informeren en enthousiasmeren. Een uitgebreid en leuk artikel over alle mogelijkheden en vormen van content marketing vind je hier.

Maar we dwalen af..

Het is dus belangrijk om content op je website te zetten, zodat je dit kunt gebruiken om je nieuwsbriefvolgers verder te enthousiasmeren om uiteindelijk contact met je op te nemen en klant te worden.

Maar het is ook belangrijk voor de allerlaatste stap van de basis sales funnel.

Websitebezoekers genereren

Als je op een gratis manier websitebezoekers wilt krijgen, dan is content marketing een hele goede oplossing. Je kunt deze content namelijk gebruiken op al je social media kanalen, zoals:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Dus, stap 1 van gratis websitebezoekers genereren is het aanmaken van pagina’s op alle relevante social media kanalen. Als je dit goed hebt gedaan en je maakt interessante content op je website dan zul je hieruit al geregeld websitebezoeken ontvangen van jouw volgers.

Maar je wilt natuurlijk ook bezoeken van mensen die jouw nog niet kennen. Hoe doe je dat dan? Het antwoord is met een luxe woord: Search engine optimization (SEO).

Dit betekent dat je jouw content afstemt op de wensen van de zoekmachines, zoals Google en Bing.

Maar om dit te doen moet je natuurlijk wel weten waar mensen naar zoeken. Om een beeld te krijgen hoe dit in jouw sector werkt kun je deze tool gebruiken. Hierin zie je exact waar en hoeveel er naar bepaalde zoektermen worden gezocht. Zie hier een voorbeeld van de zoekterm sales funnel:

Sales funnel keyword

Sales funnel keyword

Door goed te kijken waar je content over gaat en hoe hier op gezocht wordt in de zoekmachines kun je jouw website hoog in de zoekmachines krijgen. Hierdoor ontvang je ook op een gratis wijze bezoekers die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Wil je een sales funnel maken zonder al te hoge kosten, dan is het belangrijk dat je bekend bent met deze technieken.

Uiteraard moet je soms flink je best doen om jouw pagina hoog in de zoekmachines te krijgen. Zeker als er veel concurrentie is. Tips hiervoor volgen in de komende blogs.

Het maken van een sales funnel: de conclusie

In deze blog ging het over het ontwikkelen van een basis sales funnel. Uiteraard kun je nog veel complexere funnels maken, die leiden tot betere resultaten. Maar het is belangrijk om een goede basis te hebben. Begin dus bij het begin en bouw stap voor stap. Vervolgens kun je hieraan allerlei aspecten aan toevoegen. Hou de blog in de gaten voor handige tips en tricks!

Deel dit bericht:

Delen op whatsapp
Delen op linkedin
Delen op email
Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op print

De ultieme checklist voor de perfecte funnel

In 11 stappen een funnel + 5 bonus trainingsvideo's

Lees meer over funnels