Ringless voicemail: Automatisch voicemails achterlaten zonder te bellen

Ringless voicemail: Automatisch voicemails achterlaten zonder te bellen

Telefonisch een potentiële klant voor je winnen. Anno 2021 heeft het bijna iets ouderwets. Door de opkomst van het internet wordt er een alsmaar groter wordend arsenaal aan media ingezet voor allerlei sales- en marketingdoeleinden. Denk aan e-mail, blogs, social media, video’s, podcasts, en ga zo maar door. Zelfs SMS-marketing is bezig aan een sterke comeback.

Als gevolg wordt het voor afnemers van producten en diensten steeds makkelijker om de juiste leverancier hiervan te identificeren. Even googelen en klaar ben je. De potentiële klant initieert nu meestal zelf zijn of haar speurtocht – wanneer het hem of haar uitkomt – en zit dus meestal niet op een cold call van een verkoper te wachten.

Dusdanige gesprekken worden vaak als onwenselijk en irritant ervaren, en komen op één of andere manier altijd precies op het verkeerde moment. Bellen met als doel een verkoop te sluiten (of een bericht over te brengen) lijkt dus steeds verder uit de gratie te raken.

Maar hoe kan je als verkoper dan in hemelsnaam persoonlijk contact leggen zonder opdringerig te zijn? En zonder dat het je potentiële klant tijd kost?

Het antwoord: Ringless voicemail.

Wat is ringless voicemail?

Ringless voicemail is een techniek waarmee je automatisch voicemails kunt achterlaten zonder te hoeven bellen. Je potentiële klant ontvangt dus een door jou ingesproken bericht rechtstreeks in zijn of haar voicemail, zonder dat de telefoon daadwerkelijk overgaat. Automatisch, en naar zoveel telefoonnummers als je maar wilt. Hoe dat precies werkt en hoe je hiervan kan profiteren, leggen we hieronder uit.

Direct naar voicemail bellen

Bij ringless voicemail, ook wel voicemail drop genoemd, wordt gebruikt gemaakt van een speciale server welke in staat is direct naar voicemail te bellen, en hier automatisch jouw bericht ‘in te spreken’.

De ontvanger krijgt vervolgens een melding van de voicemail, en ziet jouw telefoonnummer staan als afzender. Zo kan je potentiële klant op een zelf gekozen moment naar jouw bedrijfsuiting luisteren, en bij interesse gemakkelijk terugbellen. Een extreem handige tool om in je sales funnel te verwerken, dus. En de statistieken liegen er niet om: gemiddeld kent ringless voicemail een succesratio van 4 tot 8%.

Ringless voicemail marketing
Succesratio's per marketingkanaal

Diensten zoals Drop Cowboy staan je toe om van deze techniek gebruik te maken, en de resultaten van je berichten te monitoren.

Ringless voicemail: hoe gebruik je het?

Dat je ringless voicemail kunt gebruiken om klanten over te halen of snel en effectief een bedrijfsbericht te uiten, is wel duidelijk. Maar hoe pas je het nou precies toe? Wij schetsen hieronder vier (van de vele) mogelijkheden:

1.      Verloren of ‘slapende’ klanten opnieuw voor je winnen

Zowel B2C- als B2B-bedrijven maken dikwijls gebruik van een CRM. Hierin kun je zien wanneer een klant voor het laatst een aankoop heeft gedaan. Als dit te lang geleden is, kun je proberen deze klanten terug te winnen. Meestal wordt dit gedaan door middel van een e-mailbericht. Of de nieuwe stagiair mag de bellijst afwerken. Maar vaak levert dit weinig op.

Ringless voicemail biedt hierin uitkomst. Met één druk op de knop kun je tientallen, honderden of zelfs duizenden (ex-)klanten bereiken met een ingesproken bericht. Naast dat dit enorm veel tijd bespaart, heeft het vaak een positief effect op de klant: een ingesproken bericht voelt een stuk persoonlijker.

2.      De automatische voicemail onderdeel maken van je verkooptraject

Ook bij mensen die (nog) geen klant zijn kun je gebruik maken van voicemail drops. Bijvoorbeeld wanneer mensen een contactformulier invullen, of een offerteaanvraag doen. De potentiële klant laat hierbij vaak zijn of haar telefoonnummer achter.

Echter is het om verschillende redenen niet altijd mogelijk om als bedrijf de lead direct op te volgen. Dit terwijl reactiesnelheid vaak een doorslaggevende factor is wanneer een lead bij meerdere aanbieders een offerte aanvraagt.

Door automatisch – bijvoorbeeld 10 minuten na ontvangst – bij de klant een voicemail in te spreken zonder te bellen, kom je professioneel over en weet de klant dat zijn aanvraag behandeld wordt. Daarnaast heeft de potentiële klant je stem gehoord en krijgt hij of zij het gevoel je te kennen. Zo heb je een streepje voor op de concurrentie.

3.      Je klanten laten weten dat je ze waardeert

Ook kun je op een soortgelijke manier je klanten laten weten dat je blij met ze bent. Heb je bijvoorbeeld een webshop, dan kun je met ringless voicemail een klant na aankoop op een unieke en onverwachte manier verwelkomen en/of bedanken. Zo zullen ze je merk zeker niet snel vergeten!

Dit soort automatiseringen zijn gemakkelijk in te stellen. Drop Cowboy kun je bijvoorbeeld eenvoudig koppelen aan het contactformulier op je website, of CRM systemen als HubSpot, Pipedrive en Salesforce.

4.       Een bericht delen met je doelgroep

Kortingsactie? Naamsverandering? Of een nieuw product? Normaliter worden dit soort berichten via e-mail of social media gedeeld. Echter kun je dit ook via een ringless voicemail drop doen. Spreek je bericht in, klik op ‘verzenden’ en that’s it. Zo zorg je ervoor dat je bericht of oproep (letterlijk) gehoord wordt!

Conclusie

Kortom, ringless voicemail is een zeer effectieve methode om (potentiële) klanten te bereiken. Daarnaast kan de techniek op veel verschillende manieren worden gebruikt. De verwachting is dat voicemail drops de komende jaren steeds meer gebruikt zullen worden, waarbij de early adapters er het meest van zullen profiteren.

Deel dit bericht:

Delen op whatsapp
Delen op linkedin
Delen op email
Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op print

De ultieme checklist voor de perfecte funnel

In 11 stappen een funnel + 5 bonus trainingsvideo's

Lees meer over funnels