meer-websitebezoekers

De 8 belangrijkste tips voor meer websitebezoekers in 2020

Meer websitebezoekers betekent in veel gevallen: Meer klanten. Dus je zou kunnen denken:

“Mijn enige doel is om zoveel mogelijk websitebezoekers op mijn website te krijgen en dan komen de klanten vanzelf.”

Helaas is dat niet de juiste gedachte. Op deze manier krijg je namelijk veel mensen op jouw website die niet in jouw doelgroep zitten. Je zult dan zien dat deze mensen de website weer snel verlaten. Dit is op zichzelf natuurlijk niet erg, als er maar genoeg mensen overblijven die wel geïnteresseerd zijn in jouw product/dienst. Maar het is wel killing voor jouw SEO prestaties.

De grote zoekmachines gebruiken namelijk het gedrag van mensen op jouw website (bouncerate en dwell time) om jouw pagina’s te ranken. Anders gezegd: Als mensen lang op jouw website blijven en meerdere pagina’s bekijken denken de zoekmachines dat jij een goede website hebt. En daardoor wordt deze hoger geplaatst.

Het doel voor een succesvolle website is dus om zoveel mogelijke relevante websitebezoekers aan te trekken.

In deze blog behandelen we 8 manieren om in 2019 meer relevante websitebezoekers te genereren.

1: Google mijn bedrijf

Een Google mijn bedrijf account is een goed startpunt voor jouw inspanningen. In dit account vul je alle gegevens in van jouw bedrijf. Zo kun je bijvoorbeeld een beschrijving geven van de werkzaamheden, openingstijden en een link naar jouw website plaatsen. Dit heeft vele voordelen.

Zo ben je gelijk groot in beeld als iemand op jouw bedrijfsnaam zoekt. Zie bijvoorbeeld het voorbeeld van bol.com hieronder. In de rechterkant van de afbeelding zie je de Google mijn bedrijf listing.

google mijn bedrijf
google mijn bedrijf

Met dit account kun je er ook voor zorgen dat je zichtbaar bent in Google Maps. Dit is vooral voor winkels en andere fysieke verkooplocaties belangrijk.

2: Contentmarketing

Als je als organisatie nog niet bezig bent met contentmarketing, is dit een wake up call. Content is ontzettend belangrijk voor een duurzame sales funnel. En dus voor het succes van jouw website.

Waarom? Zul je misschien denken..

Laten we een voorbeeld bekijken. Stel jij verkoopt racefietsen. Je wilt dan zoveel mogelijk wielrenners op jouw website, die op zoek zijn naar een nieuwe racefiets.

Nu denk je misschien: “Dan moet ik vindbaar zijn als mensen zoeken naar: racefiets of racefiets kopen”

keyword onderzoek racefiets
keyword onderzoek racefiets

Zie hier het resultaat: Er wordt 14.800 keer per maand opgezocht, flink op geadverteerd en de concurrentie is vrij fors (65/100 is stevige concurrentie).

Het wordt dus vrij moeilijk om bij deze zoekwoorden in beeld te komen. Maar met contentmarketing ga je een stap verder. Zo kijk je bijvoorbeeld naar problemen die klanten in het aankoopproces van een racefiets ervaren. Zo is het voor een klant misschien best moeilijk om te bepalen welke maat hij/zij nodig heeft:

keyword-onderzoek-racefiets-maat
keyword-onderzoek-racefiets-maat

Door hier een handig artikel voor te schrijven kom je bij 480 mensen per maand in beeld (als je tip 3 van dit artikel goed uitvoert). Als je daardoor bijvoorbeeld 3 racefietsen van € 2.500 extra verkoopt, verdient de investering in contentmarketing zich natuurlijk snel terug.

3: SEO (zoekmachine optimalisatie)

SEO is de basis van een gezonde website. Het is de kunst om jouw (belangrijke) pagina’s zo hoog mogelijk in de zoekmachines te krijgen. Dit is alleen niet zo eenvoudig, omdat alle website onderling concurreren voor de beste posities.

Google wil de beste pagina’s bovenin haar zoekresultaten. En om dit te bereiken, maakt Google gebruik van een algoritme met meer dan 200 variabelen (!). Dat is natuurlijk ontzettend veel. En je kunt onmogelijk alle variabelen optimaliseren, maar gelukkig zijn niet alle variabelen even belangrijk. Voor een goede basis zijn de volgende dingen echter wel heel belangrijk:

  1. Hele goede content
  2. Snelle website
  3. Logische website architectuur
  4. Keyword optimalisatie (titles, meta descripties, alt teksten)
  5. HTTPS website
  6. Backlinks
  7. Mobiel vriendelijk

De content die jij hebt gecreëerd om klanten te bereiken kun je met slimme SEO bovenin de zoekmachines krijgen.

4: SEA (zoekmachine adverteren)

Om een extra boost te geven aan het aantal relevante bezoekers kun je SEA inzetten. Met SEA worden advertenties van jouw pagina bovenin de zoekmachines getoond. Dit gebeurd met Google adwords.

Terug naar ons racefiets voorbeeld..

Op dit zoekwoord wordt flink geadverteerd in Google. Dit zie je aan het vakje ‘adv.’ voor de URL:

racefiets adverteren
racefiets adverteren

Wanneer je weet waar jouw doelgroep naar zoekt online en met welke intentie dit gebeurt, dan kun je bepalen of het interessant is om op deze termen te adverteren. Google adwords biedt enorm veel mogelijkheden voor targeting (exacte zoekwoorden, interesses, afgeleide zoekwoorden). Daarnaast zijn er veel mogelijkheden om jouw budget in te zetten. Zo kun je o.a.:

  • Betalen per klik
  • Betalen per 1000 vertoningen
  • Betalen per conversie

Wanneer je Adwords op een slimme manier inricht, is het een hele handige manier om meer websitebezoekers op jouw website te krijgen.

5: Social media

Social media is al jaren enorm groeiende. Er zijn talloze platforms ontwikkeld, waarbij je als persoon, maar ook als bedrijf, je kunt profileren. Als bedrijf kun je in 2019 natuurlijk niet meer om het gebruik van deze platforms heen. Toch is het aan te raden om niet op alle denkbare platforms een account te onderhouden. Bekijk goed welke platforms voor jouw merk/bedrijf goed werken en focus daarop.

De content die je ontwikkeld hebt voor jouw website kun je goed ‘vermarkten’ op de social media platforms. Wanneer het relevante content is, zul je veel meer websitebezoekers krijgen uit de sociale netwerken. Ook zullen mensen eerder geneigd zijn om jouw content op hun eigen kanalen te delen. En dat is weer goed voor SEO.

6: Social media adverteren

De verschillende social media platformen bieden ook veel mogelijkheden voor advertenties. Met name Facebook heeft een ingenieus advertentieplatform. Op dit platform kun je advertenties ontwikkelen die op zowel Facebook als Instagram getoond worden. Deze advertenties kun je op verschillende manieren en op verschillende plaatsen op het platform tonen. De juiste inzet is afhankelijk van het doel van de advertentie.

Wil je bijvoorbeeld meer bekendheid, meer websitebezoekers of meer verkopen?

Mijn advies is om eerst in te zetten op de categorie ‘verkeer’. Met deze categorie betaal je alleen als iemand via jouw advertentie doorklikt naar jouw website. Dit is de basisinstelling voor adverteren op social media. Wanneer je meer data verzamelt kun je overgaan op andere vormen van adverteren.

Facebook-adverteren
Facebook-adverteren

Naast Facebook en Instagram zijn er talloze andere platforms natuurlijk:

  • Linkedin
  • Snapchat
  • Pinterest
  • Youtube
  • Twitter
  • etc.

Analyseer op welke platforms jouw doelgroep zich bevindt en ontwikkel daar een advertentie voor. Test eerst met een beperkt budget (meet de conversies) en besluit dan om meer/minder in te zetten.

7: Remarketing

Remarketing is een techniek waarbij je advertenties voorschotelt aan mensen die in de afgelopen x dagen jouw website hebben bezocht. Dit is een hele krachtige vorm van online marketing. Technisch gezien haal je hier geen nieuwe websitebezoekers mee naar je website, maar als je je bedenkt dat gemiddeld maar 3 a 4% van jouw bezoekers converteert tot klant, dan verlies je dus 97% van je bezoekers.

Met remarketing bereik je deze mensen opnieuw met relevante advertenties. Zo haal je uiteindelijk toch meer bezoekers naar jouw website. Remarketing kan onder andere met:

  • Google display
  • Google adwords
  • Facebook retargeting
  • Instagram retargeting
  • Linkedin retargeting

Met google display ziet dit er bijvoorbeeld zo uit:

remarketing voorbeeld
remarketing voorbeeld

8: E-mailmarketing

Ook E-mailmarketing is strikt genomen geen manier om nieuwe websitebezoekers naar jouw website te leiden. Het is echter wel een slimme manier om relevante bezoekers te informeren. Om dit te bereiken moet je natuurlijk wel eerst e-mailadressen verzamelen. Er zijn ontzettend veel manieren om dit te doen. De meeste websites doen dit door iets aan te bieden in ruil voor een e-mailadres:

  • Een E-book
  • Een whitepaper
  • Een infographic
  • Een case study
  • Korting
  • Tips & tricks
  • etc.

Op deze manier worden e-mailadressen verzamelt van relevante bezoekers. Met een e-mailmarketing programma kun je deze bezoekers nu informeren en overtuigen. De meeste websites gebruiken hiervoor Mailchimp. Je kunt hiermee handmatig updates versturen, maar ook automatische e-mails instellen. Een ontzettend handige manier om relevante bezoekers te converteren naar klanten.

8 losse tips bestaan niet

Eigenlijk kan je het genereren van meer websitebezoekers niet beschrijven in 8 losse tips. Het gaat juist om het totaalsysteem. Zo is SEO gebaat bij social media activiteit en is Remarketing en E-mailmarketing weer afhankelijk van SEO, SEA en social media marketing.

Zorg dus voor een goede strategie, waarin je nadenkt hoe de verschillende systemen effect op elkaar hebben. Op die manier haal je het beste resultaat uit jouw marketinginzet.

Deel dit bericht:

Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on print

De ultieme checklist voor de perfecte funnel

In 11 stappen een funnel + 5 bonus trainingsvideo's

Lees meer over funnels