marketing sales funnel

Hoe werkt online marketing?

Wat maakt een bedrijf online succesvol? Als bedrijfseigenaar is dit een van de meest essentiële vragen voor het laten groeien van je bedrijf. Een eenvoudig antwoord is helaas niet mogelijk. Hierdoor komen veel bedrijven in de knoei.

Wist je bijvoorbeeld dat 8 van de 10 webwinkels het niet meer dan één jaar overleefd? 

Ik kan je ook niet het alomvattende antwoord geven. Het antwoord wijzigt namelijk continu. Wat 5 jaar geleden goed werkte, is inmiddels allang achterhaald. Sterker nog, de strategieën van vorig jaar staan alweer onder druk.

Maar wat weet ik wel?


Om online succesvol te zijn moet je redeneren vanuit een totaalsysteem. Dit wordt met een net woord de marketing sales funnel genoemd:

sales funnel
sales funnel

Het principe is heel eenvoudig. Allereerst moet de doelgroep van het bestaan van jouw product / dienst afweten . Vervolgens moeten potentiële klanten geïnteresseerd raken. De volgende stap is dat ze overwegen om een aankoop te doen. En de laatste stap is de aankoop .

Voor de volledigheid: ook cross selling, reselling en upselling horen bij de de marketing salesfunnel.

In feite is een marketing sales funnel niets meer dan de gemiddelde klantreis van alle klanten.

Wat kun je doen met de marketing salesfunnel?


De systematiek van de sales funnel is erg handig om jouw online marketing mee te bestuderen. Zo kun je bijvoorbeeld nog zo’n mooie website hebben, maar als niemand van het bestaan ​​af weet, dan zal je weinig omzet realiseren.

Het gaat dus om het totaalbeeld.

Succesvolle bedrijven redeneren vanuit het principe dat elk deel van de salesfunnel / klantreis geoptimaliseerd moet worden om zo succesvol mogelijk te zijn.

Hoe ziet de ideale marketing salesfunnel er dan uit?


Dat ligt aan het type bedrijf. Voor b2b bedrijven geldt een complete andere inrichting dan voor webshops. Maar er zijn ook veel overeenkomsten.

Zo zijn er verschillende manieren om meer bekendheid te genereren: SEO, SEA en social media advertenties .

Daarnaast zijn er ook veel  mogelijkheden om bezoekers te interesseren. Hiervoor moet je onder andere de volgende vragen stellen:

  • Hoe bouw ik mijn pagina’s op?
  • Welke informatie heeft mijn klant nodig?
  • Ga ik gebruik maken van pop-ups?
  • Welke woordkeuze gebruik ik?
  • Hoe maak ik mijn website zo eenvoudig mogelijk voor de klant?

Vervolgens wil je leads genereren door geïnteresseerde bezoekers verder te verleiden tot een aankoop. Dit kan ook op verschillende manieren, bijvoorbeeld door e-mailmarketing, lead magnets, directe verkoop, contactformulieren etc.

Hoe kom ik achter mijn ideale marketing salesfunnel?


De eerste stap om jouw ideale funnel te realiseren is: Meten!

  • Hoeveel bezoekers heb je nu per maand op de website?
  • Hoeveel mensen kopen iets / laten hun gegevens achter?
  • Wat is de bouncerate?
  • Wat is de click through rate op de verschillende pagina’s?
  • Hoeveel impressies heb je in de zoekmachines?
  • Hoe hoog ranken jouw pagina’s in de zoekmachines?

De volgende stap is om de doelstelling te formuleren: Wat zijn de groei doelstellingen?

Door de inzichten uit de analyse te koppelen aan de doelstelling kan een strategie worden gevormd. Deze moet invulling aan de doelstelling geven.

Je kijkt simpelweg naar de processen in de salesfunnel die nog niet optimaal zijn.  Zijn er extra mogelijkheden om meer websitebezoekers te genereren? Hoe kan ik de conversie verhogen? Hoe kan ik meer leads genereren?

Met de juiste gegevens kun je vrij goed voorspellen wat het effect van de mogelijke verbeteringen zijn op je doelstellingen.

En nu?


Begin met het analyseren van de huidige salesfunnel / customer journey. Zoom vervolgens in op alle fases van de marketing salesfunnel, zoals hierboven besproken. En tenslotte ga je aan de slag met het testen van deze verbeteringen.

En let op: niet alle ideeën leiden tot verbeteringen. Het gaat erom dat je constant blijft testen met verschillende ideeën, om je salesfunnel continu te verbeteren.

Deel dit bericht:

Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on print

De ultieme checklist voor de perfecte funnel

In 11 stappen een funnel + 5 bonus trainingsvideo's

Lees meer over funnels