funnel mapping

Funnel mapping: De missing link in menig marketing strategie

Nu het online landschap steeds verder fragmenteert in gerichtere platformen met specifieke doelgroepen, is een goede marketingstrategie belangrijker dan ooit. Veel bedrijven verliezen het overzicht door de blinde ambitie om alle trends bij te benen en zichtbaar te willen zijn op alle kanalen (“Moeten we niet iets met TikTok?”). Bedrijven vergaderen zich suf over campagnes, slogans, social media posts en website optimalisaties. De vraag OF je online zichtbaar moet zijn is inmiddels wel beantwoord. Maar de vraag waar je zichtbaar moet zijn en hoe, wordt steeds complexer. Funnel mapping biedt hierin de uitkomst.

 

Customer journeys, doelgroep analyses en buyer personas

 

De meeste bedrijven zijn bekend met het opstellen van een buyer persona: Een zo realistisch mogelijke beschrijving van de ideale klant. Voor veel bedrijven is dit dan ook de eerste stap richting een succesvolle online strategie. Hoe gerichter de doelgroep in beeld is, hoe meer kans op succes. 

De afgelopen jaren zijn ook meer bedrijven gaan nadenken over de customer journey (de klantreis). Op basis van verschillende analyses en kennis van de markt wordt een voorbeeld klantreis opgesteld. Dit is een representatie van de gemiddelde route die een klant aflegt om klant te worden.

Eind goed al goed zou je zeggen. Het enige wat je hoeft te doen is deze klantreis zo goed mogelijk te optimaliseren, toch?

Helaas is de waarheid, zoals altijd, complexer. De klantreis is namelijk de gemiddelde route van een gemiddelde klant. Maar geen klant is hetzelfde. In de praktijk is het proces veel rommeliger. Er is geen rechtlijnige klantreis die iedereen volgt. Je marketingstrategie moet dus ruimte bieden voor verschillende klantreizen. En dat is waar funnel mapping in beeld komt.

Wat is funnel mapping?

 

Funnel mapping is het in beeld brengen en verbinden van alle kanalen, software, pagina’s en processen tot een logische route die alle mogelijke klantreizen met elkaar verbinden. Een hele mond vol. Let’s break it down.

Er zijn meerdere routes die klanten kunnen volgen om tot een aankoop te komen. En deze routes kunnen elkaar kruizen. De ene persoon klikt via een LinkedIn bericht, naar een landingspagina op de website. Terwijl de andere persoon via een Google search advertentie doorklikt naar dezelfde pagina. 

Een funnel map brengt de verschillende routes samen tot één marketing sales funnel. Een funnel map ziet er als volgt uit:

funnel mapping voorbeeld

In dit voorbeeld zie je de verschillende routes die potentiële klanten kunnen doorlopen om tot een aankoop te komen. Je ziet ook hoe de verschillende routes uiteindelijk bij elkaar komen in een gestroomlijnde strategie. Zie voor een meer geavanceerde funnel map de afbeelding boven deze blog.

Funnel mapping software

Er zijn verschillende software oplossingen, waarmee je eenvoudig een funnel map kunt ontwikkelen. Een voorbeeld hiervan is GERU. Deze tool maakt het makkelijk om de verschillende kanalen en software visueel met elkaar te verbinden.

Onze favoriete funnel mapping software is Funnelytics. Deze gratis tool is ontwikkeld door een bedrijf dat ook daadwerkelijk funnels bouwt. Dat merk je ook in het gebruik. Alle moderne kanalen zijn geïntegreerd en de tool is gemakkelijk in gebruik. In de premium versie heb je ook mogelijkheden om de kanalen te koppelen aan Funnelytics. Zo zie je op basis van data hoe potentiële klanten door je funnel bewegen. 

Final thoughts

 

Het opstellen van een funnel map dwingt je om gericht na te denken over welke kanalen je wel/niet gaat inzetten. Het dwingt je ook om na te denken waarom je deze kanalen inzet. Dit voorkomt dat je lukraak elke trend volgt, zonder dat hier een gedachte achter zit. Uiteraard is er niks mis met het volgen van een trend, maar bedenk je wel waarom. Is de trend een aanvulling op je strategie (funnel map) en hoe versterkt het deze?

Zie de funnel map als de routekaart voor je marketingteam. Iedereen weet naar welke situatie wordt toegewerkt en gezamenlijk kan gewerkt worden aan het bouwen van de funnel.

Deel dit bericht:

Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on print

De ultieme checklist voor de perfecte funnel

In 11 stappen een funnel + 5 bonus trainingsvideo's

Lees meer over funnels