Een doelgroep analyse is een essentieel fundament voor een goede online strategie. Voordat je klanten gaat werven, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Met een goede analyse weet je precies wat de behoeften en verwachtingen van je klanten zijn. Door in te spelen op deze behoeften kan je de content en advertenties aansluiten op de behoeften die je (potentiële) klanten hebben. Wanneer jij je content en advertenties persoonlijker richt op deze doelgroep, voelt het voor hen ook persoonlijker en zullen zij sneller geneigd zijn om zaken met je te doen, dan wanneer je een algemeen aanbod biedt. Daarnaast heeft een doelgroep analyse als voordeel dat je meer inzicht krijgt in het gedrag van jouw doelgroep en kun je de marketingstrategie hierdoor verder verfijnen. In dit artikel lees je alles over het opstellen van een solide doelgroep analyse.
Waarom voer ik een doelgroep analyse uit?
Met een doelgroep analyse zorg je ervoor dat je de doelgroep van jouw bedrijf heel goed in beeld krijgt. Hierdoor kun je precies inspelen op de behoeften van de potentiële klant. Door in te spelen op deze behoeften en problemen zullen zij sneller geneigd zijn om op jouw aanbod in te gaan, omdat jij precies biedt wat zij zoeken.
Zonder een goed beeld te hebben van de doelgroep zul je een groot deel van je marketingbudget verspillen aan mensen die niet aansluiten bij je merk. Daarom is het belangrijk om een goed beeld te hebben waar je klanten behoefte aan hebben, waar je ze kunt vinden en bereiken en op welke manier je interesse kunt wekken in je product of dienst. Dit zijn onmisbare voorwaarden voor een succesvolle strategie. Want als je niet precies weet wie jouw doelgroep is, maar hiervoor aannames doet, kan dat ervoor zorgen dat je veel tijd en geld verspilt aan activiteiten en content die achteraf niet blijken te werken. Zeker voor kleinere bedrijven is het vaak belangrijk om te richten op een niche om op die manier te kunnen concurreren met grotere partijen. Op deze manier weten deze bedrijven zich beter te onderscheiden van de grote bedrijven.
Veel bedrijven slaan deze stap over, terwijl een doelgroep analyse de basis vormt van de marketingstrategie. Het moet wel gezegd worden dat een goede doelgroep analyse tijd kost, maar als je dit goed doet, zal het zich ruimschoots terugverdienen.
Doelgroep analyse voorbeeld
Door middel van twee voorbeelden wil ik laten zien hoe je de content en advertenties inzet voor deze specifieke doelgroepen. Een mooi voorbeeld is het kledingmerk BALR. Er waren al heel veel sportkleding bedrijven als Nike, Adidas en Under Armour. Binnen BALR zagen ze een belangrijk niche: De voetbalfans. De doelgroep omschrijving van BALR is: ‘Voetbalfans tussen de 20 en 30 jaar en woonachtig in een grote stad, die buiten het veld graag volgens de laatste mode voor de dag komen’.
Zij richten zich niet op alle sportende mensen, maar bewust op deze niche en richten al hun marketingstrategieën specifiek op deze doelgroep. In verschillende uitingen plaatsen zij voetbalfans of voetballers tussen de 20 en 30 jaar oud en richten de content op deze doelgroep door gebruik te maken van Instagram. Deze doelgroep voelde zich erg aangetrokken tot deze content en binnen een paar jaar is BALR uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf.
Een ander voorbeeld is een bedrijf die massagestoelen verkoopt. Zij merkten dat vooral veel ondernemers van tussen de 40 en 60 jaar hiervan gebruikt maakten. Door een advertentie te maken met: ‘Ondernemer en last van rugklachten? Dat hoeft nu niet meer. Investeer in deze massagestoel en je bent binnen een maand pijnvrij. Zelfs als je alles al hebt geprobeerd.’ En in de afbeelding toonden ze een man/vrouw van tussen de 40 en 60 jaar oud. Een advertentie met erg veel conversie omdat deze doelgroep voelde dat het om hem/haar ging.
Met een te brede advertentie spreekt jouw boodschap niemand aan. Door op deze manieren de juiste tone of voice te gebruiken, zullen deze mensen zich veel meer aangetrokken voelen tot deze advertentie. De advertentie geeft het gevoel dat het exact om hem of haar gaat. Op deze manier zullen mensen eerder op de advertentie klikken en zal de conversies ook omhoog gaan.
Hoe maak je een doelgroep analyse?
Met onderstaande 4 stappen breng je jouw doelgroep in kaart:
Stap 1: Bestudeer je bestaande klanten
Stel voor jezelf eerst op hoe jij denkt dat de huidige doelgroep er uit ziet. Het is goed om naar je bestaande klanten te kijken. Bedenk hierbij wat voor gedeelde kenmerken jouw klanten hebben en bepaal hiermee de ideale klantprofiel voor jouw bedrijf.
Stap 2: Onderzoek je doelgroep
Nadat je dit hebt gedaan kom je waarschijnlijk op een iets te brede doelgroep. Met een te brede doelgroep loop je het risico dat je meest waardevolle klant zich niet aangesproken voelt. Doelgroepen als ‘alle MKB’ers’ of ‘ondernemers’ zijn te breed. Het is goed om je verder te verdiepen in deze doelgroep. Voor een goede doelgroep analyse volstaat het niet om alleen maar ‘ongeveer’ te weten wie zij zijn en waar zij zich bevinden, maar ook wat hen beweegt en wat hun wensen en pijnpunten zijn. Het definiëren van doelgroepen volgens klassieke segmentatie schiet hierin te kort.
Naast deze vragen helpt het ook om na te denken over deze vragen:
- Wat is de boodschap, stijl en tone of voice die je moet gebruiken richting deze doelgroep?
- Waar zijn de potentiële klanten te vinden? Op social media, via influencers, per telefoon of misschien wel traditionele media?
- Wat is de grootste uitdaging die wij oplossen voor onze ideale klant?
- Waarom kiest deze klant voor ons?
Deze informatie verzamel je door middel van onderzoek. Dit kan door middel van desk research en field research.
Desk research
Desk research is alle informatie die je al ‘binnen handbereik’ hebt en gewoon achter je bureau kan verzamelen. Dit gaat met name over de kenmerken van jouw doelgroep. Belangrijke systemen waar je deze informatie kan vinden zijn:
- Google Analytics 🡪 meer inzichten te verkrijgen van je doelgroep als demografie en interesses
- Klantgegevens 🡪 meer informatie over demografie en regio van je klant
- CRM systeem 🡪 meer inzichten in alle klantinteracties
- Answerthepublic 🡪 meer inzichten krijgen wat voor vragen je doelgroep heeft
- Social media (Facebook & Instagram Insights) 🡪 aanvullende gegevens als interesses
- CBS informatie 🡪 bredere informatie over de doelgroep
Field research
Hiervoor moet je meer moeite doen, maar hierdoor kom je wel meer te weten over de behoeften van je doelgroep. Dit is een specifieker onderzoek dan deskresearch en zal je dan ook meer tijd gaan kosten. Veel gebruikte onderzoekstechnieken zijn:
- Enquêtes
- Interviews
- Observaties
Door middel van field research kan je testen of het klopt hoe jij denkt dat jouw ideale klant eruit ziet.
Stap 3: Maak op basis van de voorgaande data buyer persona’s
Om doelgroepen optimaal te definiëren, moeten er buyer persona’s worden gecreëerd. Een buyer persona is een personage profiel, dat de ideale klant uitbeeldt. Deze is vaak voorzien van een naam en een foto. Het wekt de doelgroep tot leven, wat het makkelijker maakt om gerichter te opereren. Door hem/haar een naam en hobby’s te geven, krijg je ook het gevoel dat je naar die persoon schrijft. Uit onderzoek van Marketingsherpa is gebleken dat een marketingstrategie met buyer persona’s gemiddeld 124% meer rendement oplevert.
Stap 4: Richt je content en advertenties op deze persona
Nu je een persona hebt, kun je unieke, relevante en actuele content specifiek richten op die persona (doelgroep). Door de content op je website te plaatsen en te delen op de sociale media kanalen bouw je een band met de doelgroep. Deze band leidt uiteindelijk tot meer klanten.
Tip: Onderzoek ook eens waar jouw doelgroep naar zoekt in de zoekmachines. Hierdoor kun je ontzettend veel content ideeën verzamelen. Door specifieke teksten over deze onderwerpen te schrijven vergroot je ook de vindbaarheid van jouw bedrijf in de zoekmachines.
Samenvattend
In een online strategie is het ontzettend belangrijk om je te richten op een specifieke doelgroep. Mensen zien ontzettend veel advertenties en content langskomen. Het is daarom belangrijk dat de content die jij inzet zich specifiek richt tot jouw doelgroep. Zo is de kans het grootst dat je content opgemerkt en geconsumeerd gaat worden.
Als wij met een klant in zee gaan, is een doelgroep analyse één van de eerste dingen die we doen. Het lukraak content publiceren zonder te weten wie daar geïnteresseerd in is, is zonde van al je inspanningen. Daarom gaan we samen met de klanten zitten om te kijken wie hun doelgroep is en maken we een buyer persona. Vervolgens kunnen de gepersonaliseerde communicatie- en marketingstrategieën ingezet worden om de doelgroep te bereiken en te overtuigen. Hierdoor kan je geld besparen door een effectievere marketing strategie en voelt de doelgroep zich persoonlijker benaderd, waardoor jouw advertentie zich onderscheid ten opzichte van al die andere advertenties.