De online marketing strategie van Poes in de mand

In opdracht van Paul Loonstra heeft Flowhub de online marketing strategie van de campagne Poes in de mand ontwikkeld. 

1 +
bereik campagne in Friesland
1 X
Bekeken per persoon
Het verhaal van Poesindemand.nl

'Kuikens in het land, poes in de mand'

De campagne die eigenaars van katten oproept om hun dier tijdens het broedseizoen binnen te houden, zodra het donker wordt.  

Het doel van de campagne

Het beperken van sterfgevallen

Jaarlijks worden duizenden kuikens vermoord door rondstruinende katten. Uit onderzoek blijkt dat katten ’s nachts kilometers lang rondlopen. Dit is een groot gevaar voor de populatie weidevogels. Gelukkig is de oplossing simpel!  De kat moet ‘s nachts binnen blijven tijdens het broedseizoen.  

Er was alleen één grote uitdaging: Hoe maak je deze boodschap kenbaar aan alle Friezen met katten? Om de uitdaging nog groter te maken: Hoe doe je dit in de Coronatijd?

De oplossing

Houd uw kat binnen

Na overleg en afstemming bleek al snel dat we de oplossing online moesten zoeken. Onze opdrachtgever Paul Loonstra had een mooie video opgenomen met Friese zanger Hûnekop. Deze video is humoristisch, maar heeft ook een serieuze ondertoon: ‘Houd uw poes in de mand’.  

De uitdaging voor Flowhub was om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen in Friesland deze video te zien kregen. En niet één keer, maar meerdere keren. Want: gedrag verandert pas als de boodschap regelmatig voorbij komt. 

Er zijn veel kanalen om de video te adverteren. Uiteindelijk is gekozen voor een combinatie van: Youtube, Facebook, Instagram en Google Display (gifjes van de video). Door de campagne op meerdere platformen in te zetten, kunnen er namelijk zoveel mogelijk mensen worden bereikt, binnen de doelgroep. 

De volgende uitdaging was de targeting. Want: Hoe bereik je, online,  juist die mensen met een kat in huis?   

Door middel van allerlei omwegen is de doelgroep zo nauwkeurig mogelijk geselecteerd. Via Youtube zijn bijvoorbeeld mensen getarget die regelmatig Googlen naar kattenvoer, of kattenspeeltjes e.d.. Maar bij Facebook hebben we de de doelgroep afgebakend op basis van leeftijd, gebied en interesses. Zo konden bijvoorbeeld targeten op natuurliefhebbers en kattenliefhebbers

Alle bezoekers die op de website zijn geweest, naar aanleiding van de advertentiecampagnes op Facebook, Instagram en Youtube, krijgen een herinnering advertentie via Google Display. Dit wordt retargeting genoemd. De kracht van herhaling is erg belangrijk om mensen aan te zetten tot actie. Door middel van deze strategie kon hier optimaal op worden ingespeeld.

poes in de mand
Het resultaat

150.000 mensen uit Friesland hebben de campagne ‘Poes in de mand’ gezien.

Doelgericht zoveel mogelijk eigenaren van katten bereiken; Uit de statistieken blijkt dat dit goed gelukt is.   

De Facebook & Instagram campagne hebben gezamenlijk 108.177 unieke personen in Friesland bereikt. Waarbij de gemiddelde persoon de advertentie in de periode van 4 april tot 4 juni, 10 á 11 keer heeft gezien. Ook zijn er 1.210 mensen geweest die doorgeklikt hebben naar de website.  

Op Youtube is de video ingezet als advertentie. In totaal zijn de Youtube campagnes aan meer dan 70.000 mensen uit Friesland getoond.

Tenslotte heeft de retargeting campagne ervoor gezorgd dat de boodschap vers in het geheugen bleef liggen van de 150.000 bereikte Friezen. Kortom: De campagne heeft veel Friezen bewust gemaakt van de gevaren. En onze hoop is dat er daardoor veel poezen in de mand zijn gebleven tijdens het broedseizoen.

Let’s get started

Wil je dat jouw campagne zichtbaar wordt?

Samen gaan we voor een succesvolle online marketing strategie.

niels olivier

Niels Olivier
Eigenaar & Marketing specialist
Tel. 085 0606 396