Dienst

Digitale analyse- De data vertelt het hele verhaal

Uitleg

Wat is een digitale analyse?

Digitale analyses zijn er in vele vormen en maten. Het grote voordeel van het internet is dat alles meetbaar is, daardoor is ook bijna alles te analyseren. Hierdoor kun je veel leren over jouw ideale klant, jouw concurrentie en de optimale online strategie voor jouw bedrijf. Bij Flowhub hebben we hiervoor onze eigen werkwijze. Deze bestaat uit verschillende onderdelen. Lees hieronder de verschillende analyses die we uitvoeren.

Uitwerking

Doelgroepanalyse

Onze doelgroepanalyses bestaan uit twee delen. De ideale klant en de verschillende mensen binnen het bedrijf van jouw ideale klant.

Ideale klant
Om jouw ideale klant te bereiken is het belangrijk om deze te kunnen targeteten op het internet. Met welke criteria kunnen we jouw klant bereiken? Denk daarbij aan branche, locatie, grootte, groei, etc.

Functies
Binnen een gemiddeld b2b aankoopproces zijn 5 mensen van de klant betrokken in de keuze om jou in te schakelen. Welke rollen zijn dit? Wat zijn hun verantwoordelijkheden? Zorgen? eisen? Samen ontwikkelen we buyer persona’s voor deze groep.

De Doelgroepanalyse is de basis om de verder online strategie op uit te bouwen.

Uitwerking

Productanalyse

Jouw product is de beste? Toch? Maar waarom eigenlijk? Voordat je online effectief klanten kunt binnenhalen kijken we kritisch naar jouw producten en diensten. 

We kijken naar de USP’s (Unique selling points) en UBR’s (Unique Buying Reasons). 70% van een goede strategie hangt af van het aanbod. Het is dus erg belangrijk om kritisch te zijn. We kijken naar de sterke en zwakke punten van het aanbod. 

Met een digitale strategie is het belangrijk om jouw klanten stap voor stap mee te nemen. Veel bedrijven maken de stappen in het aankoopproces te groot, daardoor verlies je veel kansen, omdat veel klanten dan afhaken. Wij kijken daarom ook of het product in één keer verkocht moet worden of dat we het kunnen faseren in kleinere stappen.

productanalyse
concurrentieanalyse

UItweRking

Concurrentie analyse

Elk bedrijf heeft concurrenten, want elke klant heeft keuzes. Dat geldt ook online. Meerdere bedrijven vechten om de aandacht van een potentiële klant. Daarom moet je slim zijn.

Maar in sommige markten zijn er al slimme concurrenten die al jaren aan het testen zijn en hebben gevonden wat goed werkt. Met onze tools kunnen we deze strategieën in beeld brengen.

Welke advertenties draaien er? Waar wordt op geadverteerd? Op welke zoektermen zijn ze vindbaar? Welke e-mails worden verstuurd? Kortom, we kunnen de hele strategie ontrafelen.

Hiermee weten we wat er in jouw markt goed werkt en besparen we veel tijd bij het opbouwen van de funnel. Uiteraard gaan we ervoor om de strategie nog beter te maken dan die van jouw concurrent.

UItweRking

Online data onderzoek

Op het internet is ontzettend veel data beschikbaar die ons kan helpen bij het opbouwen van de ideale digitale strategie. We kunnen namelijk bijna alles onderzoeken.

Zo kijken we waar jouw doelgroep naar zoekt in de zoekmachines, welke vragen ze stellen op het internet, in welke social media groepen ze actief zijn en naar hoe men online over jouw merk schrijft. Ook kijken we naar trends in jouw markt.

Daarnaast zoeken we naar onderzoeken met data die ons inzichten oplevert om een betere strategie te bouwen. Alle data die we kunnen vinden, vertalen we naar een logisch verhaal, die als input dient voor het opbouwen van de verdere strategie.

Online marketing noordoostpolder
Tech Stack analyse

UItweRking

Tech Stack analyse

De afgelopen jaren is het aantal software tools en programma’s exponentieel gegroeid. Daardoor is voor bijna ieder probleem een digitale oplossing. Ieder bedrijf heeft zijn eigen combinatie van software. Dit noemen we de Tech Stack. 

Het is belangrijk om de juiste Tech Stack te gebruiken. Je wilt dat jouw Tech Stack de hele klantreis optimaal faciliteert. Wij hebben de afgelopen jaren honderden tools getest. Hierdoor weten we welke tools en software de mogelijkheden bieden die jouw bedrijf nodig heeft.

 

UItweRking

Customer journey mapping

Zoveel kanalen, zoveel tools, zoveel mogelijkheden. Hoe krijg je overzicht? Uit onze analyses vinden we welke kanalen we in kunnen zetten en op welke manier. Zit jouw doelgroep op Facebook, Instagram, LinkedIn of alleen op Google?

Met customer journey mapping bouwen we een klantreis voor jouw potentiële klanten. Daarin kijken we naar alle fases die een klant doorloopt om tot een aankoop te komen. Hieruit blijkt op welke kanalen we actief worden in het uitwerken van de digitale strategie.

Customer journey mapping

UItweRking

Contentstrategie

Na de doelgroepanalyse en het online data onderzoek weten we twee dingen: Wie zijn de mensen die de aankoopbeslissing maken en wat zijn de vragen waar jouw doelgroep mee rondloopt. 

Uit de Tech Stack Analyse weten we welke kanalen jouw organisatie inzet of in wil zetten om de doelgroep te bereiken. Op basis van deze 3 aspecten maken we een contentplan voor jouw bedrijf. We analyseren welke content nodig is in welke fase van de klantreis.

Daarnaast bepalen we hoe we kunnen zorgen dat de content vindbaar en in beeld is.  Lees meer over contentmarketing.

Het Belang

Waarom is een goede analyse belangrijk?

Een veel gebruikte metafoor is: Schiet je met scherp of met hagel? En dat geldt hier ook. Als je zomaar aan de slag gaat met advertenties maken, een nieuwe website bouwen of e-mails versturen, dan heb je best kans dat er een aantal klanten uitrollen, maar het is veel succesvoller als je er eerst goed over nadenkt. Na wie wil je adverteren? Wat zijn de bezwaren van jouw doelgroep? Wat doet de concurrentie eigenlijk?

Door dit goed in beeld te brengen kun je gaan bouwen aan je eigen online machine. Je weet precies voor wie je het doet, wat je boodschap is en hoe je jouw klant op het juiste moment kunt bereiken. Het duurt iets langer, maar je zult er geen spijt van krijgen.

Google Ads specialist

De voordelen van een digitale analyse

Een selectie:

Let’s get started

Aan de slag met een digitale analyse

Ben jij benieuwd waar online de kansen liggen voor jouw bedrijf?

Niels Olivier
Eigenaar & Marketing specialist